Usein kysyttyä

1. POLTTOAINE JA KULUTUS

Pitääkö ajoneuvon moottorielektroniikan optimoinnin jälkeen tankata eri polttoainetta kuin aiemmin?
Onnistuneen moottoriohjainyksikön optimoinnin (nk. Chiptuning) jälkeen on suositeltavaa tankata bensiinikäyttöisissä henkilöautoissa seuraavaksi korkeampioktaanista polttoainetta (esim. 95okt sijaan 98okt). Korkeampioktaanisen polttoaineen avulla saavutetaan parempi hyöty tehdyistä muutoksista.
Miten käy polttoaineen kulutukselle?
Polttoaineen kulutus Din 70030 mukaan (90 ja 120 km/h, kaupunkiajo) vastaa ajoneuvon alkuperäisiä arvoja. Taloudellisella ajotavalla kulutus jopa pienenee alkuperäiseen verrattuna.


2. SUORITUSKYKY

Miten ajoneuvon suorituskyky muuttuu?
Ajoneuvon vireys, kiihtyvyys ja moottorin elastisuus paranevat huomattavasti, kuitenkin vaihtelevasti riippuen ajoneuvon painosta ja rakenteesta. Kiihtyvyys 0-100km/h paranee yleensä 1,5 - 4s. Ohituskiihtyvyys (esim. 60-100km/h) paranee yleensä 1,5 – 6 s. Huippunopeus kasvaa yleensä 5 - 25km/h verrattuna alkuperäiseen. Annetut muutosarvot ovat vain yleisiä keskiarvoja ja ne voivat olla todellisuudessa pienempiä tai suurempia riippuen ajoneuvomallista ja optimoinnin laajuudesta eli ns. viritysasteesta.


3. MOOTTORIN KESTO

Vaikuttaako optimointi moottorin kestoikään?
Digituning-optimoinnin johdosta moottori ei kuormitu entistä voimakkaammin. Mikäli käytetään jatkuvasti voimakkaasti hyödyksi kasvanutta lisätehoa (eli ns. ”revitellään”), saatetaan kuormittaa moottoria hieman enemmän. Kuitenkin moottorin lisäkuormitus vältetään ajamalla normaalisti.


Entä voimansiirto?
Oikeassa ohjelmoinnissa auto optimoidaan muuttamalla suuri määrä eri parametrejä samoin kuin se on alunperinkin valmistajalta tullessa. Kuitenkin hyödynnetään valmistajan tekemiä kompromisseja ja optimoidaan niiden suhteen, jolloin autosta saadaan parempi moottorin ominaisuuksiltaan kuin aluperin.


4. SEN MYÖS TUNTEE

Tuntuuko moottorioptimointi huomattavana muutoksena ajoneuvossa?

Vääntömomentin voimakkaan kasvun (jopa 35 % turbollisissa ajoneuvoissa) johdosta tuntee eron jo matalilla kierroksilla parantuneena moottorin vireytenä, eli auto on selkeästi kuin ”uudestisyntynyt”. Myös ohituskiihtyvyydessä saavutetaan yleensä useiden sekuntien parannus alkuperäiseen.


5. PAKOKAASUT JA MELU

Läpäiseekö ajoneuvo sille katsastuksessa tehtävän pakokaasutestin optimoinnin jälkeen?
Kyllä. Optimoinnin jälkeenkin pakokaasuarvot pysyvät oikealla tasolla ja auto täyttää edelleenkin sille asetetut pakokaasunormit.

Kasvaako ajoneuvon moottorimelu?
Tyhjäkäynnillä ja normaaliajossa ei tapahdu mitään muutoksia alkuperäiseen. Useissa tapauksissa moottorin käynti tasoittuu ja näin jopa melutaso pienenee. Joissain yksittäistapauksissa kuormitettaessa voimakkaasti saattaa tapahtua minimaalista melutason kasvua. Yleisesti voitaneen sanoa kuitenkin että melutasossa ei tapahdu muutosta.


6. HUOLLOT

Ilmoittaako ajoneuvon huollossa suoritettava diagnoosi virheen optimoinnin johdosta?

Moottoridiagnoosilaite ei näytä mitään virheitä optimoinnin vuoksi. Ajoneuvo säilytetään älykkään tarkistesummien korjauksen ansiosta huolto- ja vikadiagnoosien tunnisteiltaan alkuperäisenä jopa alkuperäisiä päivämääriä myöten.


7. TAKAISIN ALKUPERÄISEKSI

Pystytäänkö ajoneuvo muuttamaan optimoinnin jälkeen takaisin alkuperäiseksi?


Ajoneuvoissa joissa eprom on vaihdettu (Digituning Chip) onnistuu palauttaminen vaihtamalla tilalle alkuperäinen lastu. Ajoneuvoissa jotka on ohjelmoitu suoraan diagnoosi-pistokkeen kautta (Digituning Serial optimoidut autot), onnistuu alkuperäisen palauttaminen yhtä helposti ja huomaamattomasti kuin optimointikin. Kummassakin tapauksessa tallennamme alkuperäisen ohjelman optimoinnin yhteydessä, jotta mahdollinen palautus onnistuu sitä tarvittaessa. Alkuperäiseksi palauttamisen kustannukset sovitaan tapauskohtaisesti.


MIKÄLI ET SAANUT VASTAUSTA HALUAMAASI KYSYMYKSEEN VASTAAMME SIIHEN MIELELLÄMME. LISÄTIETOJA jari@jlpower.fi